lördag 28 januari 2012

Hakka flower power



Med så många tyger är det svårt att veta vars man ska börja. Men en väska ville jag göra och då blev det av det nya tyget som jag har i butiken. Det är ett i Taiwan väldigt traditionellt tyg, Hakkafolkets favoritblomma, och detta tyg syns överallt här i Taiwan. Det är verkligen vackert. Det finns i alla möjliga färgställningar. Blomman på tygetundrar jag inte om det är en pion? Kan det vara det tro?

Just detta tyg är kraftigare än andra tyger med samma motiv, och bredare. Detta är 150 cm brett. Det passar perfekt till just väskor.

Handtagen har jag velat använda länge, dessa sys fast i väskan. Jag började sakta men säkert att sy fast dessa för hand. Men, detta åtagandegav jag upp rätt fort. Det blev inte så bra, lång tid tog det, tråden tjorvade sig. Istället tog jag helt enkelt symaskinen till hjälp! Visserligen var det lite pill att matcha in varje förstansat hål med symaskinsnålen, men det var det värt, det gick ändå fortare än att sy för hand.



Jag hade lite problem med mönstret och förstod inte riktigt hur botten skulle lösas, så jag hittade på en egen lösning, lite halvdan, men okej. Nu i efterhand funderar jag på om man kanske skulle ha satt två knappar på varsin sida om den uppvikta bottenfliken. Men nu är det försent, väskan är redan bortgiven som nyårspresent till dagmamman.

Med 3 hela fack. Den var knepig, men kul att sy.

3 kommentarer:

  1. Så snygg! Riktigt fin och bra med tre fack!

    SvaraRadera
  2. Wow, vilket underbart tyg! Du är helt otrolig på att sy och skapa du!

    SvaraRadera
  3. Älskar tyget och Är sa glad att jag har beställt ( även fast det var i svart och bara en halv meter.....far köpa mer sedan)
    hejda!!

    SvaraRadera