fredag 10 februari 2012

Frälsandet av underlivet


Som smått börjar folk acceptera att en del använder tygblöjor på sina barn. Men att ha det själv?! (inte blöjor då men bindor) Nej, där går gränsen för mammorna, men vänta bara tills ni har prövat! Jag tror på en frälsning - för ditt underliv!


Normalt sett, med plastbindor så efter ett par dagars mens, eller bara en dag, så är den där "äckliga" känslan där. Instängd. Kvavt. På mensens sista dag så är man så less på bindorna så det finns inte!

Men med tygbindor så blir mensen "roligare" på nåt sätt, att få ta på sig en fin binda. Mjuk är den också. Och nej, det blir inte varmt, trots med t.ex. en antifuktspärr i form av fleece! Inte ens i Taiwan! Så i Sverige absolut! Men man behöver inte ha fleece heller, PUL är också vanligt använt, ett "plastigt" tyg som andas (samma som används i många tygblöjor).

Istället för kanaler så på denna provade jag friquiltningsfoten, för första gången kanske jag ska tillägga. Det var rätt knepigt faktiskt...


Mina bindor här på bilden är dock helt misslyckade. Fina, men inte så bra. Finn i alla fall 3 fel.
1. Storleken: jag ritade av en annan tygbinda som jag hade köpt.
2. Storleken på vingarna; även dessa blev för små.
3. Jag gjorde dessa i flanelltyg, det blir väldigt fint javisst och funkar bra. Men sen köpte jag en hel drös från etsy som sytt sina i bambuvelour och det var som balsam!

Men till nästa gång vet jag bättre! Jag kommer nog att fortsätta testa med flanell. Som antifuktspärr hade jag ett lager PUL och det är det inget fel på. Som uppsugningstyg har jag ett tyg som heter Zorb och ska vara en blandning av bomull, viscos och bambu. Kanske att det är lite för tjockt. Man kan ju ha microfiber (disktrasor) också, eller frotté etc.

Sen fick jag ju pröva plastknapparna till KAM-pressen också för första gången. Missade på en av knapparna som jag får fixa till sen...


* Zorb köpte jag härifrån.
* Kids in the Garden är ett ställe som du kan köpa bl.a. PUL, bambuvelour i fina färger, etc.

6 kommentarer:

  1. Vad bra att du skriver om det! Hoppas fler hakar på, säkert både billigare och mer miljövänligt.

    SvaraRadera
  2. Helt underbara! Jag är en sann tybíndefantast. Det är bekvämare, fräschare och roligare än de där klistriga grejerna jag hade förr. Dessutom var tygbindorna en definitiv bekräftele på att jag gjort rätt som valt tygblöjor åt mina barn. Och, dina tygbindor är jättefina!

    SvaraRadera
  3. ... måste tillägga: Flanell är bättre än bambuvelour som lätt får fläckar svåra att ta bort. Använd färgad bambuvelour i så fall (rött, brunt ...). Flanellbindorna får inte fläckar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jasså?? Det visste jag inte att flanell inte får fläckar. :) Intressant. För jo, de i bambuvelour har visserligen sina fläckar, trots att dom är färgade. (den röda kanske inte märks på... haha).

      Radera
  4. Dom är supersköna, har testat för många många år sedan..funkar inte för mig numera dock..blöder igenom vanliga barnblöjor som det är nu..suck..

    Kraaaaam
    Sanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Usch det låter inge roligt för dig. I så fall rekommenderar jag att du går till hälsokostaffären eller kinesaffären och frågar om dom har ett kinesiskt "mens-te", med en massa örter i, bl.a. anis (smakar det i alla fall). Det är väldigt effektivt! Har rekommenderat det till två av mina störtblödande kompisar som blivit mycket positivt överraskade. Om du går till kinesbutiken så fråga efter detta 生化湯 (uttal: sheng hua tang). Detta dricker alla som fött barn i Kina, det hjälper till att dra ihop livmodern, och även bra vid mens. Det minskar dagar och blod. :)
      Hoppas du kan hitta det!
      /Agneta

      Radera