lördag 23 maj 2015

Något gammalt något nytt

Dags att bädda sängen? Det är ju så kul och mysigt att "boa"!


Babynestet är gammalt. Sydde det till förra ungen - snart 5 år sedan!! Minns att jag sydde det mycket mindre än alla instruktioner då vi använde det i barnvagnen. Är väl inte 100 nöjd med det utan kanske hellre velat sy ett nytt - men med karpaltunnelsyndrom kan man bara beta av så mycket på listan. :(



Spjälskyddet däremot är nysytt. Ett fint lite grövre bomullstyg jag haft i butiken ett bra tag men konstigt nog svårsålt - men det gör inget - uppskattat snarare! ;)


Mått:
40 X 380 cm x 2 stycken (framsida och baksida).
Knytbanden är ca 46 cm långa X 10 st. Sys fast på hälften så att säga, så det automatiskt blir 2 snören att knyta i.

Så här sydde jag:
Framsida och baksida räta mot räta, lämna en öppning för att antingen stoppa in en tunn madrass ca 2 cm, eller som jag, ett tjockt lager plattvadd.

Då jag hade plattvadd så strök jag med strykjärnet innan jag sydde ihop det. Värmen från strykjärnet gör att plattvadden "smälter", den blir mindre bulkig och styvare.

Sy förstärkningssömmar mitt igenom alla lager för att hålla ihop det (lagom avstånd ca 20 cm, eller ännu tätare eller varför inte quilta om du kan det?)

Testa spjälskyddet i sängen och markera vars du vill ha dina knytband, som du sedan syr fast.
Klart!

1 kommentar:

  1. Blev farmor för drygt 3 månader sedan och denna lilla pojke har också haft detnna typ av "näste" och det har fungerat så bra.Värme och trygghet tror också är bra för denna lilla.Lycka till med den nya familjemedlemmen

    SvaraRadera