söndag 1 juli 2012

Månadens färg i juli är Turkos!



För juli månad är Turkos den framröstade färgen av er läsare. Jag kommer nog inte enbart att jobba med turkos under hela månaden, men ett par projekt har jag planerade! För jag har köpt tyger och garner i min tolkning av turkos.

Det som är lite förvirrande-kul med turkost är att det kan ju vara flera färger. Den kan variera från vitt till blekt blått, t.ex. blågrönt, gulaktigt grönt. Men den färgen som jag i första hand alltid har tyckt är turkos, är den turkosgröna färgen, då jag är uppväxt i en jänkare från 50talet som är just den grön-turkosa färgen. Men vad jag har förstått så har den blå-turkosa färgen varit väldigt på modet de senaste åren. Förra året var t.ex. en blåturkos färg som heter Blue Curacao årets färg enligt Pantone. (samma färg som jag har köpt in på mina clips till napphållare!). Och det är väl kanske den blå turkosa som jag haft i åtanke när jag varit och shoppat den senaste veckan.

 Så vad har ni för planer för turkost i juli? Det vore kul om några fler hade viljan att hänga på! Som sagt, hur mycket turkost det blir är upp till er själva, och det behöver ju inte vara hantverk såsom sticka, virka, frivoliteter, sy etc, varför inte dekorera och inreda hemmet med lite turkosa inslag?





Några av dom saker som jag har tänkt att pyssla med är bl.a. en virkad sjal, frivoltade örhängen och ev. hårspänne (ja - om jag får till några knutar överhuvudtaget är jag nöjd). En och annan sidenblomma hoppas jag också kunna göra. Tyvärr blir det nog inte så mycket kläder då jag inte har mina symaskiner i Sverige. 

Men sjalen har jag redan hunnit börja med - ni ska få se en annan dag.

Ni får gärna låna ovanstående bild och lägga in på eran egen blogg om ni vill följa det turkosa "uppdraget"! Och skriv en rad vettja - många tjattrar på Facebook men det är fortfarande lika kul att få kommentarer.




3 kommentarer:

  1. Jag hänger gärna på! Passar bra nu när jag just klippt ut en tunika i turkosa klöver från Liandlo!

    SvaraRadera
  2. Jag är med på detta, har inte bestämt än vad jag ska göra, men kollar runt lite här hemma & ser om jag kan komma på något.

    SvaraRadera
  3. Va kul att jag kunna inspirera ett par stycken i alla fall, för det är just inspirationen som är det viktiga!

    SvaraRadera