tisdag 23 oktober 2012

Sew-along: Välja tyg till dina byxor

Idag ska vi prata lite om tyg, det är en av de moment som många rusar in i, så det är lika bra att vi börjar prata om detta nu.

En sak som vi många gör fel är att vi köper ett mönster som vi älskar, och ett tyg som vi älskar, och sedan syr vi det vi vill av detta tyg, och det är inte alla gånger som detta blir så jättebra, inte för att det är ett dåligt mönster eller dålig passform eller ett dåligt tyg - utan för att tyget är helt enkelt inte passande för den typen av plagg som du vill sy.

Rekommenderade tyger till:

Clover: tyg med lite stretch i, ca 3% (om du väljer ett tyg med mer stretch i riskerar byxan att snarare se ut som ett par leggings, desamma gäller om tyget är för tunt, kom ihåg att "lagom är bäst" när det gäller byxtyg).

Thurlow och Juniper: twill, poplin, linne, linneblandning, ullblandning, kostym, gabardin.


Bara en liten notis om manchester;
jag är helt övertygad om att många kommer att sy sina byxor i manchester, och det är helt okej och passar bra till byxor javisst, t.ex. Clover så är det många som redan köpt stretchig manchester. Men, ibland varnas det för att man kan se tjockare ut i manchester.


Då jag inte befinner mig i Sverige och vet vad ni har för utbud, men jag har ändå försökt att kolla på Stoff och Stil samt Ohlssons tyger efter tyg som jag rekommenderar. (med vissa reservationer såklart då det är svårt att säga hur tjock/tunn dom är). Är du osäker på stretchen till t.ex. Clover så kan du alltid ringa eller fråga personalen på plats.

Source
Jofotex: stretchjeans 119 kr/meter. 2 procent elestane.
Source Ullblandning
Stoff och Stil, 159 kr/meter
Source Bomull
Stoff och Stil, 114,95 kr/meter

Source
Ohlssons tyger, Skotteruta 139 kr/meter
Source
Ohlssons tyger; byxgabardin 99 kr/meter
detta tyg är en tvåvägsstretch, dvs stretchigt åt alla håll.  Det KAN hända att det är alltför stretchigt, för Clover är det rekommenderat inte mer än 3 procent stretch men Ohlssons har inte skrivit ut denna information så detta tyg rekommenderar jag telefonkontakt eller att du besöker butiken själv för att göra en personlig bedömning. Annars är gabardin just ett rekommenderat för Juniperbyxan.

Soure bomull
Ohlssons; 59 kr/meter


Hos Jonic-Textil har dom en hel undergrupp för just byxtyger, HÄR.


Ett annat tyg ni kan hålla utkik efter och kanske drömma lite om är ull-crepe. Det ska tydligen vara riktigt bra för byxor men jag har själv inte prövat att sy i det tyget och vet knappt hur kvalitén är så här på rak arm.


Har du redan köpt tyg? Berätta gärna! Det är alltid inspirerande att se vad andra har valt för tyger, sen är det också väldigt intressant vilken färgskala man lutar åt. Mina tyger snurrar i tvättmaskinen för tillfället men bildbevis kommer senare - I promise.



I Facebook-gruppen kom förresten en fråga upp, någon som vill se smalare ut. På detta svarar stylisterna....
- en byxa med raka ben ger en slankare siluett. (nånting som Juniper då tycker jag)
- undvik byxor som är alltför figurnära (what? menar stylisterna då att jag INTE skulle sy Clover?? Nä du, det struntar jag i och syr i alla fall för i mina ögon är det en snygg modell... vi får väl se sen vilken byxa jag ser tjockast/smalast ut i).
- enfärgad byxa och top. (ja det är ju ett ganska basic råd, men när man hittar många fina tyger kanske man har svårt att hålla sig utan går på en massa fina mönster som skulle vara såå fint! speciellt nu när mönstrade Clover modeller på byxa är mycket populärt).
- Stormönstrat går bort (kärringvarning är det dessutom...)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar