fredag 2 november 2012

Sew-along: Rita av eller klippa ut mönster?

Hoppas att alla har fått sina byxmönster nu, eller hittat ett likvärdigt. Egentligen spelar det ingen större roll på vilket mönster man använder sig av, en byxa är en byxa en jacka är en jacka. Same same - nästan. Jag kommer att försöka gå igenom ett par olika steg i byxsömnad även om det inte ingår i min egna byxa, som i första hand är Clover som är en relativt lätt byxa, men kommer även att försöka hinna med att sy ett par Juniper.

Vi har precis varit i flyttaget här så det har dragit ut på tiden, men det viktigaste är nu i ordning, dvs. mitt nya fina större syrum/fabrik. Så nu kör vi igång med att räkna ut våran storlek, rita mönster, samt klippa ut delarna till en toile. (mer om detta så småningom).

Den första frågan är; ska man rita av mönsterdelarna eller ska man klippa ut dom? Det finns olika åsikter om detta.
- en del anser att de endast kommer att sy åt sig själv och kommer säkerligen inte att ändra sin kroppsform något nämnvärt.
- andra tycker om att "leva farligt".
Dessa åsikter brukar betyda att mönstret klipps ut direkt efter sin storlek enligt tabellen.

Men, här kommer min åsikt.
- För det första så kanske du inte vet hur ett visst företags mönster  passar just din kropp. Är du kortare eller längre än "genomsnittet" (vad det nu är här i världen...) så får du nog räkna med att behöva göra ändringar.
- Kanske kommer du att sy ett par skitsnygga byxor som gör din bästa väninna eller mamma eller syster  eller dotter avundsjuk, och hur kan du säga nej? Kanske kan du, men det vet man aldrig förrän man är i den situationen - man ska aldrig säga aldrig....
- Det är aldrig fel att kunna gå tillbaka till orginalmönsterdelarna för att se hur det är uppbyggt för att kunna ändra på det.
- Sist men inte minst, för mig tar det emot att klippa "sönder" mönsterdelarna.
Så - enligt min lära rekommenderar jag istället att rita av mönsterdelarna. Men i slutändan är det ändå du själv som bestämmer.



Så här brukar jag skriva på mönsterdelarna när jag ritat av dom. Det är lika bra att skriva ner det på en gång, det kommer aldrig att bli av att göra det "sen"...



Så här ser mönsterboken ut på baksidan. För att ta rätt på din storlek så behöver du mått på din midja och höft (waist och hip). Bysttmåttet tror jag att vi kan skippa när det handlar om byxor... :)



Så de närmsta dagarna är det alltså dags att rita av (eller klippa ut) mönsterdelarna du behöver till ditt mönster och klippa ut delarna i ett skräptyg för att sy en toile (*toile även kallad för muslin, men eftersom att nästan varje gång jag skrivit muslin i något forum så är det någon som har trott jag pratat om muslimer - så nu säger jag nog toile hädanefter, vi kan även kalla det för vad det är, ett provplagg!).

Måste man sy ett provplagg?
Nej, det måste man inte, som många saker här i världen så gör du som du själv vill och som passar dig själv bäst. Men - det är svårt att hitta ett par byxor som passar dig så nära perfekt som möjligt. Fråga mig och det är i stort sett omöjligt att få till ett par perfekta byxor utan att först sy ett provplagg/toile. Får du fram DET perfekta byxmönstret till dig själv så kan du använda detta mönster att ändra framtida sy-byx-projekt.


Jag har ställt frågan i Facebook-gruppen "Sy med Mrs Bao", men jag ställer den här också.
- Vilka "problem" brukar du ha med byxor? (så ska jag försöka ta upp en del lösningar i nästa vecka när vi tittat på provbyxan).

Sen är jag fasligt nyfiken på vilka som gjort sin läxa, dvs. Moodboard! Har du gjort ett? Får jag se? Skriv gärna en kommentar eller skicka till min mail mrsbao.agneta@gmail.com


Under helgen kommer instruktioner på hur du ändrar längden på byxan (och nu pratar jag inte om att bara korta av vid fållen...). Övriga instruktioner hur du ändrar ditt mönster så att det passar just dig kommer i nästa vecka när vi börjat få ihop våra toiles/provplagg så vi kan se var problemen sitter... (att få tag i en riktigt internetuppkoppling kommer även att hjälpa fler blogginlägg...).

Trevlig helg allihopa!

1 kommentar: