tisdag 6 november 2012

Sew-along: markera dina mönsterdelar på bästa sätt



Hur du gör markeringar på dina mönsterdelar...

Jag minns när jag var yngre och sydde kläder till mig själv, insnitt och dylikt var alltid höftade på ett ungefär hur långa dom skulle vara, jag vek och jag sydde. Men äldre och klokare så har jag insett att det blev ju inte bra, inte så bra som det kan bli. Förarbete är A och O, däribland ordentliga markeringar. Några tillvägagångssätt....


Först måste du klippa ut dina mönsterdelar.





 1. Klippa ut hack
i många mönster finns det hack man kan klippa ut, fördelen med detta är att det går inte att missa markeringarna sedan, nackdelen är att det finns en risk att du klipper för djupt och försvagar tyget och plagget i vissa sömmar. 




2. markerar hacket med krita
annars kan du alltid klippa ut hacket med saxen och sedan fylla i hacket med någon typ av markeringspenna eller skräddarkrita, fördelen är att det försvagar inte plagget på något sätt men däremot måste man komma ihåg att göra markeringarna på båda delarna. (höger och vänster framben t.ex.)







3. vaxpapper och rullhjul
en klassiker och min absoluta favorit! fördelarna är att du kan lägga vaxpapper mellan flera lager och du kan ändå få markeringarna på alla sidor och alla delar "på ett rull" om du vill. Oerhört smidigt och ger ett noggrant resultat. Nackdelen är att ibland hade jag önskat mig ett stort vaxpapper så det täcker hela mönsterdelen, fast man kan ju alltid köpa fler papper. Dessutom räcker dessa papper en hel eller halv livstid! Sist men inte minst känns det väldigt nostalgiskt (minns min mammas vaxpapper och rullhjul och funderade alltid vad i sjutton det skulle va bra för - NU vet jag hur bra det är!)

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar