söndag 4 november 2012

Sew along: Mer än tyg...

Det behövs ju några fler grejer än tyg att sy ett byxor.

Här är listan på de tre par byxor som jag har presenterat, nämligen Clover, Juniper och Thurlow (jag älskar att min plaggen i min garderob har så fina namn och det ger verkligen en historia bakom varje plagg).

Till Clover-byxan behöver du:

mellanlägg
23 cm långt osynligt blixtlås (samt pressarfot för denna, går att sy med en vanlig blixtlåsfot också men för en liten summa sparar du in mycket tid och många svordomar så det är lika bra att satsa på en bra fot)
1 liten hyska

väljer du att sy fickor så behöver du även tunnare tyg till foder.


Till Thurlow-byxan behöver du:

mellanlägg
10 cm långt blixtlås
1 hyska
1 knapp


Till Juniper behöver du:

18 cm blixtlås till byxa
2 stora hyskor
1 tryckknapp (en vanlig knapp går också bra, denna är för att sy fast direkt ovanför blixtlåset och förhindra att linningen drar sig).

***

Tygmängden till varje byxa varierar såklart beroende på modell och storlek men följ gärna mönstret, däremot är det väl tilltaget. T.ex. tror jag att både Colette och Sewaholic skulle få på moppo av varje syfröken där ute för att dom slösar på tyg vid mönsterutläggningen!


***

Härnäst kommer:
instruktioner hur du kortar byxorna
och sen i veckan kommer vi att sy våran toile för att sedan prata om passform

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar