torsdag 14 juni 2012

Hepp: Crepe!

Crepen är klar! Tog ju lite längre tid än vad jag trodde, enligt min ursprungliga planering hade jag ju tänkt att sy 10 klänningar och 10 blusar på ca 4-5 dagar. Men det är ju alltid så...

Detta är första gången jag syr från Colette patterns. Jag gjorde en muslin/toile, dvs. sydde i detta fall bara överdelen (utan knytbanden) och nålade ihop den i ryggen för att få fram passformen. Detta är alltid bra att göra, speciellt när du syr från ett mönster du aldrig prövat förut, eller testar en ny tillverkare. Då får du bättre känn på hur deras mönster är konstruerade. Jag kände för att experimentera lite grann och flyttade insnitten fram och tillbaka upp och ner, bara för att inse att det ursprungliga mönstret passade mig helt perfekt - bra va? :) Däremot... har jag kommit på att jag måste nog ta och korta av mina mönster, jag är visserligen medellängd, här i Asien... så överkroppen (liksom på alla köpekläder) blir lite för lång.

Tyget blev inte heller som jag planerat - utan hittade ett Sevenberry tyg, (japanskt - såklart!) Egentligen hade jag köpt ett tyg i samma rosa färg som den djupaste rosafärgen i blommorna, men efter första tvätten insåg jag att varför ska jag blanda ett 18 kr/yard-tyg med ett tyg som kostar över 100 kr? Efter några tvättar tror jag inte 18-krs-tyget står sig bra i jämförelse med det japanska. Så det fick bli samma tyg även där. Men nästa gång (för det blir det) ska jag ha omlottbanden i en kontrasterande färg.




Jag erkänner - jag var lite rädd att sy en omlottkjol, för tänk om den blåser upp? Men jag har testat den även i rätt så blåsigt väder och det var inga problem, jag tror den håller sig på sin plats, jag får bara se till att välja andra kläder när det väl är tyfondagar.

Vill du sy en egen Crepe?
Du hittar mönstret till den hos Mrs Bao för 129 kr.
Jag vill även tipsa om en Sew Along som Gertie från New Blog for Better Sewing hade förra året. Där finns många matnyttiga tips och råd! Det är dessa instruktioner som jag har följt och klänningen känns väldigt lyxig när man har gett den tid att växa med underfoder och saker som att ha stabiliserat kanterna med remsor i organza (allt förklaras i hennes Sew along.)

Du behöver mellan 3,6 till 4,5 meter tyg till denna klänning (beroende på vilken storlek du har och räknat på 110 cms bredd).

Här är några fina tygförslag från butiken.

Du kommer att lysa upp som solen vart än du går!

tänk er blåa omlottband till denna roliga klänning?

Nano Iro

Ännu ett sommartyg och nytt i butik

Detta tyg ger dig två sidor att välja mellan, varför inte använda en sida till klänningen och en sida till omlottbanden?


***

It took longer than I expected to finish my Crepe-dress from Colette Patterns. I somehow thought that I would be able to finish about 4-5 dresses, a couple of tops and all the other projects I'm working on - in a couple of days - but reality doesn't work that way. 
I followed the instructions for the Sew along that Gertie from a New blog for Better Sewing had abiu a year ago. I am really happy with the result. I admit I was a bit scared first to make a wrap skirt - scared that it would blow up at windy days. (Is my english correct here? It feels like I'm saying my dress is a bomb? oh... in a way it might be... haha... anyways... on topic again). But, no, I don't think it will be any problems for that, I've already tested it, I just have to make sure I have another outfit on "typhoon days".

You can buy the pattern from Mrs Bao for 129 sek (about 550 taiwan dollar or 18,50 us dollar).


***


Things I've learned during the Colette Crepe Wrap dress process:

- importance of stay stitching, I used silk organza for this process
- american seam allowance 5/8" being about 1,5 centimeters. I usually work with only 1 centimeter but I have to say, it was quite fun to work with a bigger one, I think I'll continue using that.

Things still need to learn:
- after making a muslin I would like to learn more about how to get to the state of perfect fit. I'm not sure how to alter things to get it absolutely right. 

1 kommentar: