tisdag 25 september 2012

Alexander Wang

Jag är nybliven modestudent här i Taiwan - inte för att skryta men... jo, det vill jag, allt är på kinesiska! Är inte det väldigt imponerande duktigt. Sen att få läsa ett ämne man alltid drömt om att få läsa! Ut med alla tråkiga glosböcker som behandlar tråkiga nyheter (som var ny för 10 år sedan), och in med vokabulär som går igenom 20 olika sorters kjolar, hur man framställer tyger och vad bomull och allt annat heter på kinesiska. Jag har bara ett ord att beskriva mig själv just nu; COOLT!

Så, något som går utanför studierna men ändå med allra högsta grad är i direkt relation, är modedesigners. Och vad passar då bättre än att läsa lite extra om Taiwanesiskt mode och modedesigners?

Allas vårat favoritprogram är utan tvekan Project Runway, och jag hoppas att jag får chansen att se på detta genom tv3 Play nu när showen börjar sin första svenska säsong. När jag läser om de kommande deltagarna så ser jag att flera har listat Alexander Wang som en av sina favoritdesigners.

Visserligen så är Wang född och uppvuxen i San Francisco, USA, men hans föräldrar är Taiwaneser och han är vad man kallar ABC (American Born Chinese, eller ja, ABT kanske i detta fall...)

Hans stil är väldigt hård och tuff och kanske kan tolkas som maskulin.




den här var inte så tokig

den här stilen däremot är lite tokig, är det ett munskydd?


Mr.Wang himself som springer mot sin framtid... 



Vad kan du om asiatiskt mode?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar