söndag 16 september 2012

Thurlow och Landet Lingonsylt

Jag har sytt ett till par 17-mönsterdelarsshorts! Jag ska erkänna - det är ju inget projekt man svänger ihop på en kväll, men ack vad nöjd man blir sedan när man är klar, världens skönaste byxa/shorts väntar på en där i slutet av tunneln.

Tyg: svart twill och blommig bomull till foderdelarna. Även fast shortsen blir väldigt basic så är det inte "bara ett par svarta shorts", det som gömmer inunder är väldigt vackert, fickor och linning etc. Jag är även nöjd med att jag vågade sy i svart och inte välja världens skrikigaste byxa som säkert inte skulle haft några problem med annars, däremot hade jag nog haft svårt att matcha skrikiga byxor. Men med svart - what can go wrong?

Mönster: Thurlow från Sewaholic, den här gången gick jag ner en storlek och jag slapp sy in dom så mycket som jag fick göra med dom andra, fast ärligt talat förstår jag inte riktigt linningen, jag får det inte riktigt till att stämma, men det blev som det blev och byxorna är i övrigt inge' fel på.

En annan sak som jag är mycket nöjd med i denna byxa, är att jag gjorde en s.k. Hong Kong finish i den bakre grensömmen. Mönstret är en herrbyxinspirerad byxa och gjort för att det ska kunna gå att sy in eller släppa ut vidd beroende på tillfällig hälsoinriktning, och ofta på herrbyxor är bakre grenen inte zickzackad, inte overlockad, utan man har säkrat kanterna med snedslå. Och detta mina damer och herrar heter som sagt Hong Kong finish. Se här för en instruktion på hur man gör.




Jmfr. den tidigare byxans zigzagade kanter med hur det ser ut med snedslå..om det går att se, att fota svart är inte det lättaste.

Däremot är jag väldigt nyfiken på det här med byxor och passform, bara för att jag tycker att byxorna blev bra,  kanske passform och sådant kan vara ännu bättre. Hur ska saker och ting se ut egentligen?


***

Byxorna invigdes med en tur till Ikea, som på kinesiska heter 宜家家居
宜家 : är egentligen själva uttalet av Ikea och låter som "ii-jia", men tecknen var för sig betyder billig och hem, så det kanske är ganska passande.
Det finns hela 5 stycken Ikeabutiker i Taiwan. 

Tur att man i den "Svenska delikatessbutiken" vet vad som är "äkta svenskt" och "viktigt"....

Men det är detta röda guld vi åker till Ikea för att köpa!!  Måste ha lingonsylt i havregrynsgröten på morgonen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar