tisdag 25 september 2012

Alexander Wang

Jag är nybliven modestudent här i Taiwan - inte för att skryta men... jo, det vill jag, allt är på kinesiska! Är inte det väldigt imponerande duktigt. Sen att få läsa ett ämne man alltid drömt om att få läsa! Ut med alla tråkiga glosböcker som behandlar tråkiga nyheter (som var ny för 10 år sedan), och in med vokabulär som går igenom 20 olika sorters kjolar, hur man framställer tyger och vad bomull och allt annat heter på kinesiska. Jag har bara ett ord att beskriva mig själv just nu; COOLT!

Så, något som går utanför studierna men ändå med allra högsta grad är i direkt relation, är modedesigners. Och vad passar då bättre än att läsa lite extra om Taiwanesiskt mode och modedesigners?

Allas vårat favoritprogram är utan tvekan Project Runway, och jag hoppas att jag får chansen att se på detta genom tv3 Play nu när showen börjar sin första svenska säsong. När jag läser om de kommande deltagarna så ser jag att flera har listat Alexander Wang som en av sina favoritdesigners.

Visserligen så är Wang född och uppvuxen i San Francisco, USA, men hans föräldrar är Taiwaneser och han är vad man kallar ABC (American Born Chinese, eller ja, ABT kanske i detta fall...)

Hans stil är väldigt hård och tuff och kanske kan tolkas som maskulin.




den här var inte så tokig

den här stilen däremot är lite tokig, är det ett munskydd?


Mr.Wang himself som springer mot sin framtid... 



Vad kan du om asiatiskt mode?

söndag 16 september 2012

Thurlow och Landet Lingonsylt

Jag har sytt ett till par 17-mönsterdelarsshorts! Jag ska erkänna - det är ju inget projekt man svänger ihop på en kväll, men ack vad nöjd man blir sedan när man är klar, världens skönaste byxa/shorts väntar på en där i slutet av tunneln.

Tyg: svart twill och blommig bomull till foderdelarna. Även fast shortsen blir väldigt basic så är det inte "bara ett par svarta shorts", det som gömmer inunder är väldigt vackert, fickor och linning etc. Jag är även nöjd med att jag vågade sy i svart och inte välja världens skrikigaste byxa som säkert inte skulle haft några problem med annars, däremot hade jag nog haft svårt att matcha skrikiga byxor. Men med svart - what can go wrong?

Mönster: Thurlow från Sewaholic, den här gången gick jag ner en storlek och jag slapp sy in dom så mycket som jag fick göra med dom andra, fast ärligt talat förstår jag inte riktigt linningen, jag får det inte riktigt till att stämma, men det blev som det blev och byxorna är i övrigt inge' fel på.

En annan sak som jag är mycket nöjd med i denna byxa, är att jag gjorde en s.k. Hong Kong finish i den bakre grensömmen. Mönstret är en herrbyxinspirerad byxa och gjort för att det ska kunna gå att sy in eller släppa ut vidd beroende på tillfällig hälsoinriktning, och ofta på herrbyxor är bakre grenen inte zickzackad, inte overlockad, utan man har säkrat kanterna med snedslå. Och detta mina damer och herrar heter som sagt Hong Kong finish. Se här för en instruktion på hur man gör.




Jmfr. den tidigare byxans zigzagade kanter med hur det ser ut med snedslå..om det går att se, att fota svart är inte det lättaste.

Däremot är jag väldigt nyfiken på det här med byxor och passform, bara för att jag tycker att byxorna blev bra,  kanske passform och sådant kan vara ännu bättre. Hur ska saker och ting se ut egentligen?


***

Byxorna invigdes med en tur till Ikea, som på kinesiska heter 宜家家居
宜家 : är egentligen själva uttalet av Ikea och låter som "ii-jia", men tecknen var för sig betyder billig och hem, så det kanske är ganska passande.
Det finns hela 5 stycken Ikeabutiker i Taiwan. 

Tur att man i den "Svenska delikatessbutiken" vet vad som är "äkta svenskt" och "viktigt"....

Men det är detta röda guld vi åker till Ikea för att köpa!!  Måste ha lingonsylt i havregrynsgröten på morgonen.



måndag 10 september 2012

Vilket symönster är värt mest i din samling?

Roliga tygtryck, glada färger, vackra klänningar, häftiga kombinationer i all ära, garderoben är proppfull och ändå så står man där och hittar ingenting att ha på sig - problemet är väl att man kanske inte är världens smartaste shoppare - både vad gäller kläder och tyg. Summa sumarum; ingenting matchar.

Men, ställ dig själv frågan "Vilket symönster är värt mest i din samling?"
Mitt svar blir: Renfrew top.
Varför: Det är ett enkelt basmönster på en top, men ändå full av variationer (liksom alla andra av Sewaholics mönster vilket jag älskar och jag tycker det är så smart!). Korta ärmar, långa ärmar, V-ringat, rundringat eller som denna senaste - en cowl-krage!

Du kommer inte att bli besviken på detta mönster - jag lovar. Tröjan sys i elastiska tyger, och det tycker vi om när det är stretch i våra kläder! En Bombshell dress (som jag syr i Craftsys online kurs med Gretchen) kommer jag nog inte att använda så ofta - men en Renfrew top kommer jag att använda om och om igen och även fortsätta att utöka garderoben! Detta är min 4e än så länge.

Tyg: ett stickat elastiskt tyg från Kokka. Finns i butiken i natur/beige botten och kan även göra sig väldigt bra i det tyget! Ett varmt och gosigt tyg som bara skriker för att bli en Renfrew top i cowl krage.
Mönster: förlåt om jag tjatar... men det är ju Renfrew!







Så vad svarar du på min fråga? 
Kommentera gärna.


Stay tuned for more Sewaholic... jag är frälst.

söndag 9 september 2012

My Minoru




I finished ahead of the Sewalong with Karinottilia, but that's ok, I'm already planning to make at least one more Minoru jacket - or 2 more - maybe 3 more - who knows how many? I have to say - it was a really nice sewing project, it wasn't too easy and it wasn't hard at all! It's nice I think when you get to make something and you still get to learn something but you don't have to pull all your hairs out about it!

The fabric is a linen fabric so it wrinkles up really "nicely" - yeh... The lining fabric is a cotton fabric but was only 90 cm wide so of course I didn't have enough so I had to go back and buy some more, without brining a sample since I didn't think the man would have 3 different shades of this similar fabric so of course I bought the wrong one - went back again bringing a sample only to find out that the blue that I wanted was all sold out and he wasn't gonna print any more! Luckely I only needed more for the arms so even though it's not exactly the same print and shades, you're not gonna see it from the outside and you have to look well enough to see that it's not the same. Oh well...

I also messed up the zipper length - I don't know why but it's too short, but I don't see that as a really big problem.

I love the big collar of this jacket, I can crawl into it and feel like Kenny from South Park (that was my husbands comment) or I can open it up and show off my beautiful lining fabric!

yes - it's too hot to go outside for taking pictures of a jacket...




Want to buy the pattern? There are many places you can do that, for example from Mrs Bao.
HERE



***

Bra: en härlig modell! jag planerar redan flera andra Minoru-modeller!
Dåligt: tygvalet var ju inte det smartaste att ha ett linnetyg, det kommer att bli skrynkligt varje gång jag använder jackan. Fodertyget räckte inte till så jag fick köpa ett snarlikt till ärmarna som lyckligtvis inte syns så mycket. Sen lyckades jag förväxla mitt blixtlås så det kom dit ett kortare än vad det ska vara.
Mönster: Minorujackan från Sewaholic. Pris 135 kr. Finns även att köpa hos Karinottilia, Sewaholic m.m.



fredag 7 september 2012

Nya band i butiken!

Närmare 20 nya band har hittat till butiken! Som alltid är det bra pris på både band, clips och napphållsringar.


Några av de nya band som kommit till butiken

söndag 2 september 2012

We have a winner!

Vinnaren av Giveawayen är korad!


Här hittar du vinnaren - är det kanske du? Grattis!!


Follow the link for the winner, this time it's a Swedish winner this time - but I'm hoping that maybe in the future I can get more international visitors, maybe next time it's your turn...?


Alma + Thurlow = Sant

Isn't she pretty? My Alma-blouse?



Tower in the background formerly known as the worlds tallest... Now only 3rd place.


I'm so happy! And I gotta say - I love my Thurlow shorts, they're so comfortable (maybe a bit too big) and I live in them!

För ett par veckor sedan såg jag ett par minuter av en dokumentär om hur kläder tillverkas i Indien och Bangladesh - det var hemskt! Därefter var det svårt att köpa kläder på H&M, Lindex etc. Så hädanefter ska jag försöka sy alla mina kläder själv. Sakta men säkert växer garderoben. Senaste tillskottet är denna söta Alma-blus! Varför kallar jag den för Alma? Jo, därför att mönstret från Sewaholic heter så, jag säljer det i butiken för 115 kr. Av samma anledning heter mina shorts Thurlow.

Bra: Att jag tar ett aktivt beslut över min garderob och miljön, att Alma är världens sötaste blus och det är ett mönster som jag har önskat mig länge! Dessutom kan man variera mönstret på många olika sätt och få fram flera blusar från samma mönster.
Mindre bra: det är några passformsfrågor som jag bör lösa, bl.a. tycker jag att den skulle kunna ligga bättre över bysten, så är det en s.k. "full bust alteration" som behövs?
Tyg: Kokka Kokka Kokka! :)

Övrigt: i blusen ska det vara ett 30 cm långt osynligt blixtlås i sidan, men jag tycker att det är i längsta laget (för egen del), så jag klippte av det ett par centimeter. Infodringen på armarna sydde jag fast för hand, tyckte det blev snyggare än att göra en stickning per maskin. 


***


Några bilder från The Art of the Brick utställningen av Nathan Sawaya - en helt galen artist som byger de mest fantastiska legofigurer. 


The Art of the Brick exhibition in Taipei