lördag 5 mars 2011

Lite kinesiskt och småplock också...


Jo, nu ljög jag, visst hinner jag sy lite också. I ottobre nr 4 från 2004 (den alla har pga sitt bra mönster på underkläder) finns även mönster på denna kinesiskinspirerade klänning. Egentligen vill jag sy en åt mig själv, men går lite bet just på mönsterbiten, så varför inte sy en miniversion? Sedan råkade det bara bli så att denna kinesiska klänning ser väldigt svensk ut.

Sedan köpte jag knäppningen istället för att knyta en egen.
Stl. 98 utan ägarinna.

Förutom knäppningen blev det lite annat småplock också...

världens bästa förvaring 20 kr

1. knappsatser klä dina egna knappar 5 st. 20 kr

2. loop vrängare! Tänkte jag skulle testa denna istället för att använda ätpinnarna, som i skrivandes stund kan tyckas funkar rätt bra, men jag vet att när man väl sitter där och joxar så vill man ha ett mirakelverktyg - kan detta vara svaret? Jag hoppas det...

Jag hinner inte sy...









....för jag är fullt upptagen med att....ehum...shoppa...ännu mera.

Efter onsdagens shoppingrunda fick jag flera beställningar, en del på vissa av tygerna jag hade köpt och en del på lite annat smått och gott som jaginte hade hemma. Och naturligtvis kan man inte hålla sig till listan, utan det är som när man går på IKEA, mankommer hem med kassarna fulla! Denna gången var jag smart och tog med mig dramaten,behövs verkligen på ett sånt här ställe! Sen kom jag ihåg kameran också!

helt oskyldig trappa, men däruppe väntar himmelriket...

fler tyger på marknaden...


Men dessa var några av de tyger jag fick med mig hem!

retroelefanter, crazy döskallar, långa figurer

Sommarblomster, gamla Japan, babuschkor (kolla söta katten)

Gröna babuschkor i landskap, japanskt mönster i rött


men såklart, det här var ju inte allt...
*to be continued*

torsdag 3 mars 2011

I love Gotland och Christer Sjögren?




Näe, jag ser inte sambandet...
Jag hittade dessa lappar på tygmarknaden igår. Ibl
and är världen allt bra lustig.
JF, juridiska föreningen?
Men Christer Sjögren? Vad har han med det hela att göra?
Bättre sent än aldrig.
Jag fattar ingenting.

den här förstår jag inte riktigt heller...

Söta Hello Kitty

onsdag 2 mars 2011

Jag har bara köpt en halv meter tyg idag...


jag lovar!! Det var bara en halv meter. På höjden! Vad ska man säga - Syfestivalen släng dig i väggen!Jag kunde inte riktigt hålla mitt löfte om attinte handla mer tyg förrns jag hade sytt det jag hade på min lista. Men var det medvetet kanske när jag satte flera projekt
på listan som förutsatte att jag handlade först. Hmmm....

Men det var en väldigt trevlig dag må jag säga! Hittade fle
ra fina tyger, en del tänker jag lägga upp som s.k. fatquarters med ett cirkapris 45 kr. Hojta om det är något redan nu!



smal manchester

Åh vilka fina dinosaurier! Perfekt till en rullgardin eller något? 95 kr/meter


Jeanshajar SÅLD (är bara att köpa mera alltså)

PANG! Vilka färger och former! Strechigt tyg. Undrar om det blir för häftigt med en kjol?



Fina japanska mönster! Dessa finns alla i fatquarter 45 kr.


Fleecetyger



SÅLD (men det finns mer av den varan på marknaden klart!)


måndag 28 februari 2011

You can leave your hat on...




Mössor, hattar och kepsar, det är sånt som "alltid går åt", och sen kommer det tillbaka, på ett sätt eller annat, eller inte...

Favorithatten försvann en dag, så jag sydde en ny med mönster från Ottobre 2010 eller 2009? Modellen blev väl kanske inte så hattliknande som jag hade trott efter bilden i tidningen, jag vet inte riktigt hur man får till den där korvböjen på toppen. Är det konstruktionen eller materialet som gör det? Jag tycker denna blev mer som en buckethat, men nöjd ändå.

Fika på Starbucks, på uteserveringen. Det har varit fantastiskt väder hela långhelgen med över 25 grader och solsken!


En kvällsbild framför det otroliga pariserhjulet uppepå shoppingcentrat Miramar som ligger 5-10 minuters promenad från där vi bor. Byggnad + hjul är över 100 meter, fantastisk utsikt!


Tur att......jag hann med att fota en sväng innan favorithatten kom tillrätta.
Någon som har nåt tips angående den där korvböjen förresten?


måndag 21 februari 2011

Det blommar i parken



Jag tänkte göra er avundsjuka! Titta vad som blommar i våran lekpark!
När man har sådan här omgivning så ska man ju passa på att fota utomhus, eller hur? Kan inte fler bloggare varva sina fina photoshopbilder med lite utomhusbilder? Det vore kul.

Med på bilden är även det senaste färdigställandet på min "att-göra-innan-jag-får-åka-till-tygmarknaden igen-lista!"! Man måste ha sånt, annars köper man bara tyger och får ingenting sytt. Detta är en liten necessär/vad-som-helst, en del av beställning. Egentligen gällde beställningen bara en liten axelremsväska till en liten flicka som ville vara som sin mamma, men jag tyckte det kunde vara kul att sy en exakt likadan (utan remmen) till mamma så får hon vara som sin dotter istället. Är samma som denna, med instruktioner från Noodlehead.



blondaste killen i stan, jag lovar!!