onsdag 17 oktober 2012

Sew-along byx-along!

Nu har jag varit med i ett par sew alongs tillsammans med Karin och hennes blogg Karinottilia. Men nu går mina egna önskningar isär från vad som planeras - och är inte detta då ett ypperligt tillfälle att ordna en egen Sew Along? Som jag ändå funderat länge på men har fattats sparken. Men nu ska väl startmotorn komma igång. Vill du vara med? 

Vad: Byxor, jag kommer själv att sy Juniper från Colette, men vill man så kan man ju även välja ett annat byxmönster vilket som helst, t.ex. Thurlow från Sewaholic. (sen kommer jag nog även att sy en Clover... jag har svårt att begränsa mig).

När: Starten får väl bli NU, men var lugn - start i den mening med att tankeprocessen har satts igång. Resten av tidsramen vill jag gärna ha lite feedback på vad ni anser är lämplig tid för våran skapelseprocess. Man får väl även ha i åtanke att nu är vi i mitten på oktober - ni liksom jag börjar väl snart att planera julklappar etc och allt annat som ska sys. Sedan behövs det lite tid att skapa muslin/toile etc.

Var: Jag kommer att posta inläggen här på bloggen, men har även skapat en grupp på Mrs Bao's Facebook-sida, gå med i gruppen och där (liksom här på bloggen) går det bra att skriva frågor, lägga upp fotografier etc.

Hur: här kommer det en liten tvist! I och med att jag nyligen har börjat en designkurs på universitetet som inbegriper sömnad, modeteckning, färglära och materiallära, så vill jag använda mig av dessa kunskaper i sew alongen! Skulle inte det vara roligt? Alltså kommer vi att börja med en s.k. mood-board! Mer om detta kommer senare.


Men först av allt vill jag att ni ska fundera på vilket mönster ni vill använda! Väljer ni att köpa från Mrs Bao så kan det vara bra att köpa i god tid då det behövs ca 1-2 veckor leveranstid.

Juniper:  är en klassisk rak byxa och ett alldeles rykande färskt mönster från Colette Patterns!
Antal mönsterdelar: 7
Pris: 129 kr hos Mrs Bao. 





Thurlow: också vad man skulle kalla klassisk byxa från Sewaholic, med inspiration från herrbyxor. Dessa byxor har jag själv sytt i shortsform 2 gånger tidigare och jag är väldigt nöjd med dessa. Sewaholics mönster är alla anpassade för kvinnor med päronkropp, men är du inte ett päron går det klart att använda ändå, det gäller bara att justera det lite. (men det kommer vi nog att behöva göra vilket fall som helst! :) )
Antal mönsterdelar: 17 (ja, det är väldigt många, byxan är värd besväret men man måste veta lite grann vad det är man ger sig in på).
Pris: 129 kr hos Mrs Bao.









Ett tredje alternativ på byxmönster är byxan Clover, också från Colette Patterns. En rak, smal enkel byxa med fickor i sidsömmen, dvs ej synliga fickor. Gör en modern byxa i mönstrat tyg, eller gör den enfärgad, antingen i en glad färg såsom limegrön eller röd eller gul (!), eller gör helt enkelt en svart byxa som matchar i stort sett allting du har i din garderob! 
Antal mönsterdelar: 7










Jag känner mig faktiskt väldigt taggad! (så till den grad att helst hade jag själv velat sy alla 3 byxorna till mig själv - men jag "nöjer" mig med två, så det blir nog Juniper och Clover (då jag redan sytt Thurlow två gånger tidigare).

Nu hoppas jag bara att fler hoppar på tåget. Lämna gärna en kommentar om du vill vara med, samt idé om tidspann.



Förslag: ca 2 månader, är det för länge eller för lite? 2 månader kommer vi att bli färdiga precis till jul - frågan är om det är helt perfekt, eller dålig tajming?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar