fredag 19 juli 2013

Hur du syr med horsehair braid - hästhår


Vi är nog väldigt många tror jag som har sneglat på  Gertie's blogg New Blog for Better Sewing, eller läst hennes bok, där hon höjer horsehair braid till skyarna! Som jag har funderat! Önskat, och längtat, efter att få prova själv och se om resultatet verkligen är så magiskt som hon beskriver det. 




I samband med Brittas sew along så delar jag med mig av denna tutorial hur man syr med detta hästhår (jag vet ingen svensk benämning på horsehair braid så jag gör som min numer vanliga utlandssvenska - hittar på!). 










OBS! Hästhåret är tillverkat av nylon och tål alltså inga högre 


temperaturer så var försiktig med strykjärnet. 








Faktiskt - så är det ganska plätt lätt när man väl tar sig för det. Jag rekommenderar att använda horsehair braid när du har en väldigt rund kjol, t.ex. som klänningarna från Elize's Vintage Style Patterns som används i Brittas Sew along, eller när du är väldigt mån om att få ett snyggt resultat på din fåll (många fållar vill gärna skruva på sig och det är därför man använder hästhår), t.ex. för dig som syr balklänningar, bröllopsklänningar, vintage-inspirerat, eller helt enkelt om du är väldigt petig/noggrann i din sömnad.




På bilden har jag använt mig av 1 inch (dvs. 2,5 cm bred) hästhårsband som är utan snöre. Jag kommer även att ta hem 5 cm bred hästhår med snöre. Snöret hjälper till ännu mer att forma fållen. Ett smalare hästhårsband behöver inget snöre då det är så pass smalt, men om man vill så kan man sy en tråckeltråd att dra i och forma precis som du vill ha det.




En annan sak som hästhårsband är bra för är om vi återgår till Brittas Sew Along, om man inte planerar att sy en underkjol i tyll (för volym), så funkar bandet också som volymhöjare och ger en krinolinkänsla på din kjol. 






Rosa, Röd, Vit och Svart är färgerna på 1 inch hästhårsbandet




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar