söndag 30 september 2012

Sy en mysig sjal med luva

Det här med tutorials och instruktioner är egentligen inte min starka sida - jag tycker jag har så svårt att ta bra foton och att formulera mig på ett bra och pedagogiskt sätt, men jag vill gärna bli bättre på det. Så vi kör ändå! Övning ger färdighet som man säger. 

Sy denna sjal och du kommer att bli kär i dess enkelhet och hur smart den är.


Det här behöver du:
Tyg: ca 1 meters tyg på minst 145 cm's bredd. Har du ett tyg som är kortare i bredd behöver du ca 1,45 m av t.ex. 110 cm's bredd.

Rutiga dubbeltyget hittar du här hos Mrs Bao, tillverkat i Japan för Kokka, så mjukt och fint. 
Endast 98 kr/meter

Dekoration; spets eller pompom band minst 120 cm långt. (9 respektive 13 kr/yard).

Rekommenderat: 1-2 knappar, gärna knappar som du kan klä själv, här finns olika storlekar.



En rektangel ca 145-150 cm bred x 60 cm hög

 
Luvan är ca 47 cm hög på längsta sidan och ca 32-33 cm hög på den kortaste sidan (nacken).
Bredd ca 32-33 cm. Kom ihåg att allt är relativt, har du t.ex. ett mönster på luva från en jacka eller badrock så använd gärna det om du inte vill klippa på frihand.



Rullfålla på kortsidorna och OL på långsidorna (totalt valfritt, vill du spara tid så kan du overlocka på kortsidorna och strunta i långsidorna, de ska ändå fållas


Så här ser det ut med min pressafot, vill du läsa mer om hur man syr med rullfållsfoten kan du göra det här på Threads Magazine. 




Dags för en lite "oh la la..." - fransk söm

 
Lägg de två delarna till huvan med avigan mot varandra, och sy sömmen som går längs med huvudet. Det är meningen att du ska känna dig lite osäker och sömmen ska hamna utåt.


Därefter klipper du ner sömnsmånen till bara ett par mm

Vänd luvan ut och in, dvs. räta mot räta och stryk längs kanten och sedan syr du en gång till. Resultatet blir inga synliga fula kanterna någonstans! Så snyggt. Vill du läsa mer om hur man gör en fransk söm kan du göra det här hos Coletterie.


Därefter:

- Fålla luvans raka kant, jag har vikt in kanten två gånger då jag inte ville ha någon synlig overlockkant eller liknande.
- Fålla även upp nederdelen på sjalen.
- Mäta ut mitten på den rektangulära sjalen och nåla fast din luva räta mot räta.
- Sy fast luvan
- Vik ner den övre kanten och fålla även ovansidan av den rektangulära delen.
- Nu kommer du att få en konstig flärp på din sjal precis i nacken, denna syr du bara fast i luvan med en stickning.




Snart klar och du kan börja välja vad du vill dekorera sidorna med, pompoms är ju onekligen snyggt, men även spets. Båda banden finns i butiken. 





Detta är världens mysigaste sjal - jag lovar. 
Kanske den fattas 1-2 knappar att knäppa fast den under luvan så sitter den som ett smäck! Det är ett mellanting mellan en sjal och ett plagg, perfekt för att dra över axlarna om man skulle få "hurrven".


***

Idag följde vi med grannen ut till stranden för att grilla på deras altan. Idag är det nämligen Månfestivalen och detta har utvecklats till speciellt för Taiwan att man grillar. Hade jag haft en sån här liten lägenhet vid stranden med altan hade jag grillat flera gånger i veckan...













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar