onsdag 14 november 2012

Sew-along: Smaken är som baken - olika

Jag frågar igen - hur går det med din toile? :) Ju mer förarbete du lägger ner desto mindre arbete behöver du lägga på att ändra på den slutgiltiga byxan. För att spara tid kan du göra en shortsversion, eller varför inte enbart göra linningen? (förutsatt att du vet vars byxan är tänkt ska gå, så du i alla fall vet att du syr på rätt storlek.





Här visar jag ett helt annat byxmönster, detta är "jag", mitt eget personliga byxmönster ritat efter mina egna mått. Det är en del av skolarbete, men visst är det häftigt? (besatt - I know...). Det som är bra med ett sånt mönster är i sånna här avseenden. Jag har ett byxmönster som t.ex. Colette Juniper, och hade jag haft detta personliga mönster innan jag började med min toile hade jag lätt kunnat se vilka förändringar som behövs göras. Här syns det tydligt att det fattas lite framtill, på min mage, samt att det inte är brett nog, då det vita mönstret, dvs. Juniper är inkl. 1,5 cm sömsmån på alla kanter medan det personliga mönstret inte är inkl. sömsmån.



För att ändra på detta så måste du först leta rätt på vars höftlinjen sitter, på mig sitter den 9 cm ovanför grenlinjen, men då är jag rätt kort 158 cm, så om du är lång kanske den sitter högre upp (10-11 cm). Sedan är det så enkelt att du klipper från grenen och ut mot sidsömmen, kom ihåg att lämna en liten bit så du har något att "vicka med". Därefter vickar du efter eget smak och tycke. Har du gjort en toile så vet du även på ett ungefär vad du skulle behövt, testa genom att klippa i din toile över grensömmen rätt över rumpan och mät hur stor glipa det blir, alternativt om du behöver korta grensömmen så viker du helt enkelt överflödigt tyg och nålar i din toile tills du är nöjd och mäter hur mycket du behöver justera. Hänger ni med? Använd dig gärna av befintliga byxor i din garderob som du tycker passa bra (om du har vill säga!)
(*3 inch = 7,6 cm)





Öppna upp för en längre grensöm



överlappa för en kortare grensöm för en mindre rumpa

lägg en bit papper under och klistra fast. snygga till kanterna lite grann



Source


Tillvägagångssätt 2 för att ändra byxan att passa din rumpa är att du klipper enligt bilden nedan. Dessa två tillvägagångssätt går att kombinera för att skapa en jämnare övergång mellan de delade mönsterdelarna. Båda sätten ändrar grenlängden, den nedan ändrar även bredden på byxbenet och kan behöva justeras ytterligare om du inte vill öka där också.

Source


Mer läsning:
Threads: Everyone can have Jeans that Fit
Some pants fitting basics av Colettiere
The Colette Patterns Pant Fitting cheatsheet av Colettiere (rekommenderas!)

1 kommentar:

  1. Fantastiskt! Vad duktig du är. Jaf blir så inspirerad att sy byxor igen. hade ett perfekt mömster som inte passar riktigt lämgre. Tack för alla tips!
    Vänligen Ylva

    SvaraRadera