lördag 12 februari 2011

Silkesmaskar, tyger och nåldynor i Thailand

tanterna i Sidenbyn

Vi börjar på att ha varit i Thailand ett flertal gånger nu, och denna gången var den bästa! Det var lite stressigt innan vi for med sjukdomar, beställningar och packning, men allt gick i lås med nöd och näppe.

Vi brukar hålla till i en liten by utanför Yasothon, i nordöstra Thailand, där lever vi thai-style ute på ett risfält. Min sambos bror och fru bor där "på riktigt" och odlar sitt eget ris, tomater, grönsaker, ett hundratal kokospalmersom ännu inte växt till sig, ca 5 mangoträd som ger frukt, ett par dragonfruit träd på g, även papayaträd. Vilken organisk lyx!

En dag blev det genuin tygmarknad! Med silkesmaskar och allting.

Thaisiden för 75 kr metern! Jag har ingen aning om vad jag ska göra med dessa metrar men en vacker dag så hittar jag nog något vackert projekt.


Ett besök i Thailand är inte på riktigt förrns man kommit till Kuddbyn och köpt 3-kantiga kuddar. Liksom i Sidenbyn så är detta hela byns sysselsättning. Alla i byn tillverkar kuddar, syr och stoppar, packar och skickar iväg till Bangkok. Och en fördel när du tar dig direkt till producenten, du kan bara köpa tyg om du hellre vill det! Som dessa.... finns både i vackra kuddar eller vackra tyger.

Dessa små kuddar köpte jag med mig 15-20 stycken som jag tänkte lägga ut till försäljning, de är perfekt som nåldynor, eller nålkuddar kanske man ska kalla dom. Pris 55 kr
(höjd ca 8-9 cm, finns från vänster räknat, vinröd, rosa, turkos, marinblå och röd (den främsta är min egen nålkudde))

min finaste kinestermos, fyndad i Thailand, med fina thaiskålar, en kudde från Kuddbyn och en liten minikudde till nyckelring. Det känns som om jag varit på loppis.


1 kommentar:

  1. Förresten glömde jag att säga att det här är så kul att se resan på bild, man känner lite som Marco Polo, eller hur? Nu mejlar jag!

    SvaraRadera