tisdag 19 juni 2012

Kinesiskt menste

Idag är en "sån där dag" ni vet. Ta det lite lite lugnt, drick en kopp te, eller rättare sagt, drick en kopp kinesiskt menste! Detta är ett fantastiskt te. Jag är själv ingen tedrickare, men en gång i månaden så dricker jag detta te som på kinesiska heter 生化湯 (sheng hua tang).

Det innehåller kinakvanne, milk vetch/Astragalus membranaceus, rhizoma chuangxiong (främjar blodcirkulationen , eukommia-löv (en typ av gummiträd), torkad ingefära, safflor (carthamus tinctorius), hjärtstilla och sist men inte minst, lakritsrot.

Det var lite svårt att hitta dom svenska översättningarna på allt innehåll men i stora drag i alla fall. Alla växter är väldigt vanligt inom kinesisk örtmedicin.

Hur fungerar detta te egentligen?
Jo, du dricker det 1 gång per dag alla dagar du har mens, detta lindrar mensvärk, och det minskar även blodflödet och antalet bloddagar. Jag har märkt att om jag inte dricker te't tills perioden är helt slut så kommer det att komma tillbaka lite grann, så fuska inte på slutet!

Däremot är chanserna att hitta detta kinesiska menste ganska små i Sverige. Jag rekommenderar att ni letar i kinesbutikerna i eran stad, eller fråga i hälsokostaffären. Kanske är det något som någon av butikerna kan ta in? Det är ett fantastiskt te!



Detta dricker man inte när man är gravid, däremot efter graviditeten för det drar ihop livmodern och hjälper mot eftervärkar etc. Jag har bara gott att säga om detta te. Jag hoppas den som är intresserad kan hitta det. Tipsar även om att spara fotot och visa i butiken. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar