söndag 17 juni 2012

My Sencha

Jag försöker så gott jag kan att arbeta medans jag har tid, snart blir jag reseledare för hela slanten! (Mor och svärmor kommer på besök om ett par dagar och stannar i ca 2 veckor). 

Den här gången prövade jag 40tals blusen Sencha från Colette patterns. 
Tyget är ett tunt japanskt bomullstyg med träd i svart/vitt med detaljer som fåglar och blommor i färgklickar här och där! Väldigt roligt tyg. Därför ville jag inte "störa" tyget för mycket där bak med fina knappar, utan valde istället modell A's baksida, jag gjorde en toile på hela modell A men insåg att jag ville ha detaljen från modell C på framsidan, och så fick det bli!




Som ni kanske kan gissa så är det min icke-modefotografiska-make som tagit kort - han ser inte att blusen ligger fel, hur kan man inte se det?


Mönstret hittar ni här för endast 115 kr. Det står att det är ett nybörjarmönster, och visst, det är ganska lätt att följa, men det är även en del handsömnad inräknat i detta mönster, t.ex. att sy fast en del fållkanter för hand med s.k. catch stitch.

För mer tips och instruktioner på handsömnad som krävs för denna blus - häng kvar tills imorgon så delar jag tips om catch stitch, pick stitch och stödstickning.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar